انتخاب پزشک متخصص همیشه دشوار است، وقتی حرف از زیبایی و انتخاب بهترین ارتودنتیست یا بهترین متخصص ارتودنسی به میان می‌آید، این موضوع اهمیتی دوچندان پیدا می‌کند. اگر دندان‌هایی دارید که روی هم رشد کرده‌اند یا اینکه فک بالا یا پایینتان در جای مناسب خودش قرار ندارد و لبخندتان جذاب نیست، باید به سراغ بهترین متخصص ارتودنسی بروید. کسی که راه و روش اصلاح ساختار نامناسب دندان‌ها را می‌داند و می‌تواند مشکلاتی که برای فکتان پیش‌آمده را حل کند. اگر نمی‌دانید که چطور می‌توان بهترین ارتودنتیست را انتخاب کرد، ما راهش را نشانتان می‌دهیم. در این مقاله تمام نکاتی که موقع انتخاب یک متخصص ارتودنسی باید در نظر داشته باشید را برایتان آورده‌ایم.

نکاتی که موقع انتخاب بهترین متخصص ارتودنسی باید بدانید

قبل از اینکه برای دریافت ارتودنسی قدمی بردارید، باید پزشکی را برای این کار انتخاب کنید که به توانایی‌هایش ایمان دارید. مهم‌ترین نکاتی که برای انتخاب ارتودنتیست باید در نظر داشته باشید عبارتند از:

۱. آموزش‌دیده بودن ارتودنتیست

اولین نکته‌ای که موقع انتخاب متخصص ارتودنسی در شهرکرد باید به آن توجه داشته باشید، آموزش‌دیده بودن پزشک است. اگرچه بسیاری از دندان‌پزشکان عمومی هم خدمات ارتودنسی را ارائه می‌کنند، اما خدماتی که توسط متخصص ارائه می‌شود با آن‌ها قابل مقایسه نیست! زیرا ارتودنتیست سه سال بیشتر از دندانپزشک­های عمومی تحصیل‌کرده و تخصص لازم را برای شناخت وضعیت فک و دندان‌ها و انجام ارتودنسی را دارد.

۲. تجربه ارتودنتیست

درست است که مدرک داشتن پزشک یک فاکتور مهم برای انتخاب بهترین متخصص ارتودنسی در شهرکرد است، اما نمی‌توان تجربه پزشک را هم در این زمینه نادیده گرفت. به همان نسبت که تجربه ارتودنتیست بالاتر می‌رود، کیفیت خدماتی که توسط وی ارائه می‌شود هم بیشتر خواهد بود. از این رو توصیه می‌شود که برای دریافت خدمات ارتودنسی مناسب، پزشکان باتجربه که سال‌ها است در این زمینه فعالیت دارند را انتخاب کنید.

انتخاب ارتودنتیست باتجربه

۳. راحت و آسان بودن دریافت خدمات ارتودنسی

درمان ارتودنسی نسبت به سایر خدمات دندانپزشکی طولانی‌تر است و دفعاتی که باید به مطب متخصص مراجعه کنید هم به نسبت بیشتر است. در ابتدای دریافت خدمات ارتودنسی دندان به‌احتمال‌زیاد باید دفعات زیادی را برای تنظیم بریس و نظارت ارتودنتیست روی روند پیشرفت درمان، به مطب پزشک سر بزنید. البته گاهی مواقع هم به دلیل خوردن غذای سفت و جابجا شدن ارتودنسی یا احساس درد زیاد موقع استفاده از بریس نیاز به مراجعه به پزشک پیدا می‌کنید.

درنهایت با توجه به طولانی بودن روند درمان، پس از تثبیت بریس و مناسب بودن اصلاح ساختار فک و دندان‌ها، پزشکان معمولا بازه‌های سه‌ماهه یا شش‌ماهه را برای بررسی روند درمان تا کامل شدن آن در نظر می‌گیرند.

با توجه به نکات گفته‌شده، حتما متوجه شده‌اید که نزدیک بودن متخصص ارتودنسی به محل زندگی‌تان تا چه اندازه مهم است. به‌عنوان‌مثال اگر در شهرکرد ساکن هستید، باید به دنبال بهترین متخصص ارتودنسی شهرکرد برای دریافت این خدمات باشید.

۴. محیط مطب و برخورد پرسنل

در قدم اول ورود به مطب ارتودنسی باید به محیط آن توجه کنید. اینکه آیا مطب تمیز است؟ آیا تجهیزات ارتودنسی و لوازمی که پزشک برای معاینه استفاده می‌کند استریل شده هستند؟ آیا مطب بیش‌ازحد شلوغ است و نوبت‌دهی‌ها بی‌برنامه انجام می‌شود، یا اینکه محیط مطب خلوت است و بیماران پس از انتظاری نه‌چندان طولانی می‌توانند خدمات مورد نظرشان را دریافت کنند.

نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید، نحوه برخورد پرسنل دکتر با بیمار است. اینکه آیا دلسوز و مهربان هستند و به نیازهای بیمار توجه نشان می‌دهند، یا صرفا از سر اجبار و به‌عنوان یک بیمار به وی توجه می‌کنند.

با توجه به اینکه بسیاری از بیماری‌ها از طریق مراکز دندانپزشکی منتقل می‌شوند، بهترین متخصص ارتودنسی کسی است که به تمیزی مطب و وسایلی که برای بیماران استفاده می‌شود توجه ویژه‌ای نشان می‌دهد.

همچنین با توجه به اینکه مدت‌زمان دریافت خدمات دندانپزشکی و مخصوصا ارتودنسی دندان طولانی است، آرامش‌بخش بودن محیط و نوع برخورد پرسنل برای راحتی و خرسندی بیماران بسیار مهم است. چراکه اگر بیمار در مطب یا موقع برخورد با پرسنل دکتر احساس خوبی نداشته باشد، امکان دارد که درمان را نیمه‌کاره رها کند و نتیجه مناسبی از خدمات ارائه‌شده نگیرد.

تمیز بودن مطب ارتودنتیست

۵. ساعت کاری منظم

بعضی از ارتودنتیست‌ها هم‌زمان در چند شهر فعالیت دارند. به همین دلیل مطلب آن‌ها تنها در روزهای خاصی به مراجعین خدمات ارائه می‌کند. این موضوع یک مشکل بزرگ برای افرادی است که در شهرهای کوچکی مانند شهرکرد زندگی می‌کنند؛ زیرا تعداد متخصص‌های ارتودنسی این شهر محدود است و در صورت بسته بودن مطب دکتر و نیاز شدید بیمار به پزشک، ممکن است این اجبار برایتان وجود داشته باشد که به دندان‌پزشک عمومی مراجعه کنید.

بنابراین موقع انتخاب بهترین متخصص ارتودنسی در شهرکرد، حتما به ساعت‌های کاری مطب دکتر توجه داشته باشید. درصورتی‌که پزشک همه‌روزهای کاری در مطبش حضور داشته باشد، می‌توانید در هرزمانی که نیاز به تنظیم بریس یا رفع مشکلات احتمالی مانند درد شدید دندان‌ها در روزهای اول ارتودنسی دارید، این موضوع را با پزشک معالج در میان بگذارید.

۶. صبور و باحوصله بودن پزشک

ازجمله مشکلاتی که اغلب بیماران موقع دریافت خدمات پزشکی و دندانپزشکی دارند، عجول بودن پزشک در ارائه خدمات است. البته بعضی مواقع هم ممکن است پزشک اخلاق تندی موقع معالجه بیمار نشان دهند و دیگر کسی رغبت نداشته باشد که پایش را به مطب دکتر معالج بگذارد. این موضوع در دریافت خدمات دندانپزشکی مهم‌تر می‌شود.

چراکه دریافت خدماتی مانند ارتودنسی نیازمند مراجعه‌های مکرر به مطب پزشک است. شاید بزرگ‌سالان بتوانند با عجول بودن و اخلاق تند پزشک به دلیل تخصصی که وی دارد کنار بیایند، اما کودکان به‌راحتی نمی‌توانند این موضوع را قبول کنند. مخصوصا زمانی که قرار است بریس ارتودنسی در دهان کودک قرار بگیرد و ممکن است درد و مشکلات استفاده از آن هم برای وی پررنگ باشد.

پزشک معالج باید بتواند فرزندتان را متقاعد کند که ارتودنسی تا چه اندازه می‌تواند روی زیبایی وی تاثیرگذار باشد. همچنین باید به وی این نکات را یادآوری کند که نصب بریس­ها چه مشکلاتی دارد و چطور می‌تواند همه این مشکلات را پشت سر گذاشت.

با توجه به اینکه کودکان توانایی کمی در نگهداری از بریس­هایش دارند، در صورت استفاده از بریس متحرک پزشک باید روش نگهداری و استفاده از ارتودنسی را هم به کودک آموزش دهد. همه این موارد به میزان صبر پزشک و مهارت‌های ارتباطی وی بستگی دارد که بتواند کودک را برای تحمل ارتودنسی جهت زیباتر شدن آماده کند.

صبور و باحوصله بودن ارتودنتیست

۷. ارائه طیف مختلفی از خدمات ارتودنسی دندان

ارتودنسی دندان هم مانند سایر خدمات پزشکی جاده پرفرازونشیبی را پست سر گذاشته است و امروزه طیف‌های مختلفی از آن ارائه می‌شود. بریس­های ارتودنسی تنوع بالایی دارند و با توجه به سن افراد، حالت دندان‌ها و نیاز افراد مختلف به این خدمات، از بریس­های مختلفی برای درمان رشد نامناسب دندان‌ها و اصلاح حالت فک استفاده می‌شود.

باوجوداینکه طیف گسترده‌ای از خدمات ارتودنسی در دسترس است، اما هنوز هم پزشکانی دیده می‌شوند که تنها گزینه‌های محدودی را برای درمان بیمارانشان در نظر گرفته‌اند.

در شهرهایی مانند شهرکرد هم این موضوع دیده می‍شود. ممکن است پزشک تنها خدمات ارتودنسی ویژه‌ای را ارائه کند و سایر درمان‌ها را کنار بگذارد. در نتیجه، موقع انتخاب بهترین متخصص ارتودنسی باید به طیف خدماتی که توسط وی ارائه می‌شود هم توجه داشته باشید.

با توجه به اینکه افراد مختلف نیاز به بریس­های ارتودنسی مختلف ازجمله بریس ثابت، متحرک یا شفاف دارند، درصورتی‌که ارتودنتیست همه این موارد را ارائه کند، نیازی نیست که به شهر یا استان دیگری برای دریافت خدمات مورد نظرتان بروید و به‌راحتی می‌توانید ارتودنسی که با سبک زندگی شما و اصلاح فک و روند رشد دندانهایتان متناسب است را دریافت کنید.

۸. هزینه ارتودنسی دندان

باور کنید که، بهترین متخصص ارتودنسی همان کسی نیست که هزینه بیشتری می‌گیرد، بلکه فردی است که خدمات بهتری ارائه می‌کند؛ بنابراین موقع دریافت خدمات ارتودنسی حتما درباره مبلغی که پزشک برای ارائه خدمات ارتودنسی مختلف در نظر گرفته سوال کنید. همچنین این موضوع را از پرسنل پزشک سوال کنید که آیا امکان پوشش دهی هزینه کامل ارتودنسی یا بخشی از مبلغ ارتودنسی به‌وسیله بیمه‌های رایج وجود دارد یا خیر؟

بعضی از پزشکان برای بیمارانی که خانواده آن‌ها هم تحت درمان ارتودنسی هستند، تخفیف‌های ویژه‌ای در نظر می‌گیرند. بنابراین، باید درباره تخفیف‌هایی که برای ارتودنسی در شهرکرد وجود دارد و قیمت بریس­های مختلف تحقیق کنید، سپس با مشورت پزشک بهترین روش درمان را که از نظر هزینه هم برایتان مقرون‌به‌صرفه است انتخاب کنید.

هزینه ارتودنسی دندان

۹. تعامل با سایر بیماران دریافت‌کننده خدمات ارتودنسی

شبکه‌های اجتماعی مختلف این امکان را برای کاربران فراهم کرده‌اند که به‌راحتی بتوانند تصاویر خدمات ارتودنسی ارائه‌شده توسط پزشک و میزان رضایت سایر مراجعین را متوجه شوند. البته در شهرهای کوچکی مانند شهرکرد می‌توان این موضوع را با پرس‌وجو درباره پزشک و بررسی نظرات سایر مراجعین پزشک هم متوجه شد.

با کنار هم قرار دادن تصاویر منتشرشده از قبل و بعد کار پزشک و توصیه‌ها و نظراتی که درباره خدمات ارائه‌شده توسط پزشک مورد نظر وجود دارد، انتخاب بهترین متخصص ارتودنسی شهرکرد کاری ساده خواهد بود.

چک‌لیست انتخاب بهترین ارتودنتیست شهرکرد

برای اینکه راحت‌تر بتوانید همه موارد مربوط به انتخاب بهترین متخصص ارتودنسی را به‌صورت یکجا داشته باشید، در اینجا یک چک‌لیست برایتان آورده‌ایم. این لیست را همراهتان داشته باشید و پس از تیک زدن تک‌تک موارد گفت شده، بهترین ارتودنتیست را برای زیباتر شدن لبخندتان انتخاب کنید.

  • چه کسی بر روند درمان شما نظارت می‌کند: ارتودنتیست یا دستیارها؟
  • آیا مطب پزشک در شهر محل زندگی‌تان واقع‌شده یا خیر؟
  • آیا پزشک همه‌روزه در مطب حضور دارد و خدمات ارتودنسی را ارائه می‌کند؟
  • هزینه ارتودنسی چقدر است و پزشک معالج چه نوع بیمه‌ای را می‌پذیرد؟
  • طول درمان ارتودنسی چقدر است؟
  • چه طیف از خدمات ارتودنسی توسط پزشک ارائه می‌شود؟
  • نحوه برخورد پزشک و پرسنل وی با بیماران چگونه است؟
  • نوع نظافت مطلب و استریل کردن تجهیزات ارتودنسی چطور است؟
  • پزشک چقدر در این زمینه تجربه دارد؟
  • آیا پزشک مد نظر متخصص ارتودنسی است یا خیر؟

و در انتها…

اکنون که با مطالعه این مقاله اطلاعات لازم برای انتخاب بهترین ارتودنتیست را به دست آورده‌اید. وقتش رسیده که چک‌لیست را آماده کنید و پس از بررسی موارد گفته‌شده، بهترین فردی که می‌تواند خدمات ارتودنسی را در شهرکرد به شما ارائه کند انتخاب کرده و یک لبخند زیبا به خودتان هدیه کنید.