آیا می‌دانستید که رابطه دهان و بدن در تعیین سلامت عمومی بسیار مهم و تعیین‌کننده است. اگر دندان‌هایی سالم داشته باشید، سلامت بدن شما نیز تا حدود زیادی تضمین خواهد شد. بسیاری از بیماری‌های لثه ناشی از مشکلات جسمانی در سایر نقاط بدن هستند. خیلی از بزرگسالان، انواع مختلفی از بیماری‌های لثه را تجربه می‌کنند. دلیل این بیماری‌ها، باکتری‌هایی است که با مخاط ترکیب می‌شوند و با سایر موادی که در دهان شما وجود دارد، تشکیل پلاک‌های میکروبی می‌دهند.

پلاک‌های بی‌رنگ و چسبناک، غلیظ می‌شوند و روی دندان‌ها رسوب ایجاد می‌کنند. چنین رسوب‌هایی با مسواک زدن از بین نمی‌روند. هر چقدر این رسوب‌ها در مدت زمان بیشتری روی دندان‌های‌تان باقی بمانند، بیشتر به سلامت دهان و کل بدن آسیب می‌رسانند.

علائم بیماری‌های لثه چیست؟

رابطه دهان و بدن - علائم بیماری‌های لثه

• لثه‌های ملتهب و قرمز
  • حساس شدن لثه و خون‌ریزی آن
  • درد در هنگام جویدن مواد غذایی
  • لَق شدن دندان‌ها
  • حساس شدن دندان‌ها
  • بوی بد دهان که از بین نمی‌رود

راه چاره برای جلوگیری از بیماری‌های لثه چیست؟

خبر خوب این است که به راحتی می‌توان از بیماری‌های لثه پیشگیری کرد و در صورت ابتلا به آنها روش‌های درمانی مختلفی وجود دارد. برای جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های دهان و دندان، مرتب مسواک بزنید، از نخ دندان و دهانشویه‌های بهره بگیرید و غذاهای سالم‌تری به رژیم غذایی‌تان اضافه کنید. یادتان باشد که مشکلات دهان و لثه مثلا التهاب لثه‌ها تمام بدن را می‌تواند تحت تأثیر قرار بدهد. التهاب لثه‌ها، باعث افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شود.

همان‌طور که عنوان شد، رابطه دهان و بدن، رابطه‌ای مستقیم است. مثلا بیماران دیابتی در خطر بیماری‌های لثه هستند. البته تحقیقات مختلف نشان می‌دهد که میکروب‌های موجود در دهان باعث تولید سمومی در دهان می‌شوند که متابولیسم کربوهیدرات‌ها را تغییر می‌دهد. این باکتری‌ها با افزایش حالت مقاومت به انسولین سلول‌ها، میزان قند خون را افزایش می‌دهد.